SZIGETHALMI HÍRHATÁR - Pedagógus meg az életpályája

SZIGETHALMI HÍRHATÁR
   
 2024.04.23.
 Kedd
Ma Béla napja van.
Holnap György napja lesz.
   EUR árfolyam
   </R Ft
   CHF árfolyam
   </R Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | VÉLEMÉNY | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2014. 01. 26. 22:17     


Pedagógus meg az életpályája
Hol is tartunk jelenleg? Mi a helyzet a pedagógusokkal? Életpályamodell, minősítő eljárások, etikai kódex. Igazság és hamisság az oktatásban.

Hol is tartunk jelenleg? Mi a helyzet a pedagógusokkal? December végén olvastam egy Hoffmann Rózsa interjúban „…az új előmeneteli rendszer nemcsak nagyobb anyagi megbecsültséget jelent, hanem igazságosabbá, biztonságosabbá és kiszámíthatóvá is tette a pályát.

 

 

Igazságosság? Hol van ott az igazság ahol egy tollvonással, eltörölték a pedagógus pályán eltöltött idővel arányos fizetéseket? Jelenleg mindenki – kivéve aki még nincs két éve a pályán „Pedagógus I” minősítést kapott. Hol van ott az igazságosság ahol a főiskolát végzett, egy diplomás bére, szinte nem különbözik a több diplomás pedagógus szakvizsgát tett bérétől.

 

Biztonságosság? A pedagógusminősítési rendszer határozza meg a pedagógus előmenetelét. A minősítő rendszer alapja az e-portfólió. Ebben kell összegyűjtenie a tanárnak a szakmai önéletrajzot, az összes dokumentumot, amely pályája alatt keletkezett, és ezeket önmagának értékelnie is kell. A fiatal pedagógusok helyzete egy picit jobb, mint a több tíz éve a pályán lévőké. Honnan lesznek meg 15-20 évvel ezelőtti óravázlatok, dolgozatok, értékelőlapok? Aztán ha valaki rászán jó pár hónapot és összegyűjti a kért dokumentumokat, és szépen fényezi a pályafutását, akkor sem biztos, hogy maradhat pedagógus, hiszen egy minősítő bizottság fogja elbírálni, hogy ki léphet a következő kategóriába és kinek kell elhagyni a katedrát. Az fel se merüljön senkibe, hogy ha valaki nem akar akkor nem készít portfoliót, és marad Pedagógus I minőségbe, ez nem lehetséges, neki el kell hagynia a pályát.

A „Pedagógus II.” kategóriában már élete végéig maradhat a tanár, de tizennégy év szakmai gyakorlat után „Mesterpedagógus”-sá válhat. Akik viszont több mint tizennégy éve vannak jelenleg a pályán, azoknak kötelezően bizonyítaniuk kell, hogy megfelelnek a „Pedagógus II” kategóriának.

 

Kiszámíthatóság? A pedagógus pályán többnyire nők dolgoznak, valószínű nem véletlen, hogy a munkaidőbe nem számít bele a gyermekekkel otthon töltött idő. Pedig hát a pedagógus legtöbbször gyerekbarát és több gyermeket szül. Egy 4 gyermekes anyuka 12 év hátránnyal indul, ez azért nem semmi. Egy egyszerű számítással, ha 22 évesen a katedrára állt aztán 2 évente szült 1-1 gyermeket és 12 évig otthon volt velük, akkor most ő 40 év körüli 6 év munkaviszonnyal Pedagógus I minősítéssel dolgozik. Nyugdíjra már ne is számítson, bízzon benne, hogy a gyerekei jobb hivatást választanak, és segítik öreg napjaiban, vagy még előbb ha nem sikerül a minősítése.

Sokaknak úgy tűnik, hogy fél a pedagógus, hogy nem elég fejlett a pedagógiai érzéke, vagy nem elég a tudása a katedrához. Nem erről van szó. Bármikor szívesen számot adok a szakmai tudásomról a hozzáállásomról a didaktikai tapasztalataimról, egy olyan személynek aki hiteles, aki részrehajlás nélkül ítél meg engem. A pedagógus attól fél, hogy a minősítés nem ilyen lesz….

 

Még egy mondat Hoffmann Rózsa szájából: „… a jól megbecsült pedagógusok és a jó minőségű pedagógiai munka a legfontosabb garanciája annak, hogy az iskolák teljesítménye javuljon.”

Könnyes a szemem mikor ezeket a sorokat olvasom. Az iskolák teljesítménye rohamosan romlik, eltűnik a nevelés az iskolából, az egyéniségekből tucatot kell képezni. A jó minőségű pedagógusi munkának nem feltétele, hogy az iskolában  - ahol, rossz a világítás, elavult az informatikai felszereltség, télen hideg van, nyáron hőség – kell töltsek napi 4-5 órát a katedrán kívül. Otthon a harmonikusan berendezett, saját igényeimnek megfelelő dolgozószobámban lényegesen hatékonyabb, pontosabb munkát tudok végezni, készülni a tanórámra, dolgozat kérdéseket szerkeszteni, fejleszteni a szaktudásom. Igen, én és a pedagúgus társadalom nagy része ilyet is szokott. Bármilyen hihetetlen otthonról is tudom tartani a kapcsolatot a diákjaimmal, és én nem 36 órában vagyok tanár, hanem egész életemen keresztül, hiszen ez a hivatásom, ez a szerelmem, ez az életem……

 

 


További hírek

  Nehogy tragikus hős legyen
2024. 04. 21. 10:22 hirhatar.hu
  Állami revizorok ellenőrzik titokban a betegeket a kórházakban
2024. 04. 21. 10:22 hirhatar.hu
  A bántalmazott nép és a kritikát nem tűrő remény
2024. 04. 21. 10:22 hirhatar.hu
  Balog Zoltánt saját hittársai jelentették fel a zsinati bíróságon
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Havas Henrik építené Gattyán György médiabirodalmát
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Vitézy Dávid szerint öt éven belül megépülhet a vidámpark Budapesten
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Magyar Péter, a hiányzó hős
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  Bodrogi Gyula 90 éves lett
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  A világ legnagyobb IT vállalata tarol a használt laptopok piacán is
2024. 04. 12. 14:15 hirhatar.hu
  Voltak turistaházaink a Budai-hegyekben is
2024. 04. 09. 19:50 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport